Boekrecensie ‘Verder zonder jou’

Boekrecensie “Verder zonder jou”

door Janneke Poulus

26 jaar geleden zat ik naast mijn stervende moeder, 14 jaar oud was ik en met stomheid geslagen”. Zo begint het boek ‘Verder zonder jou’ geschreven door rouwdeskundige Daan Westerink. Een boek dat de lezer meeneemt in persoonlijke verhalen van jongeren die leren omgaan met de dood van een dierbare. Een boek dat helpt om het verwerkingsproces op gang te brengen.

Wanneer een oudere dood gaat, of dit nu een ouder is of grootouder, heeft dit een grote impact op het gezin. Maar de jongeren worden veelal over het hoofd gezien. Er wordt half naar hen geluisterd en men gaat er vanuit dat ze er na een half jaar ‘wel weer overheen zijn’. Dat is ook een van de tips die Reineke de Bont mee geeft. Zij verloor haar vader op 8-jarige leeftijd, acht jaar later kwam haar moeder te overlijden.

Jongeren willen ook gehoord worden en verder gaan met hun leven. Maar om verder te kunnen, moeten ze kunnen rouwen. Die ruimte geeft Daan Westerink hen. Ze stelt verder niks ter discussie en dat leest prettig. Niemand wordt beoordeeld om wat hij of zij heeft meegemaakt. Elk verhaal is uniek en dat merk je naarmate je het boek verder leest. Elke jongere in dit boek krijgt een eigen podium. Hij of zij is de hoofdrolspeler en krijgt de ruimte om het hart te luchten.

Een van de meest aangrijpende verhalen is die van Natascha Olbach. Zij verloor in een korte periode haar zusje, haar tweelingbroertjes, haar moeder en haar broer. De manier waarop dit wordt beschreven doet tranen tevoorschijn toveren zonder dat je het door hebt. Op een gegeven moment is de pagina nat geworden van de druppels en is het verhaal ten einde. Maar het boek moet dan nog beginnen.

In totaal hebben 28 jongeren hun verhaal gedeeld, in de hoop dat mensen er van leren en in de hoop dat zij weer een hoofdstuk kunnen afsluiten. Het verdriet en de boosheid wordt vaak door de omgeving verkeerd begrepen en de jongeren weten in hun verhalen dit ontzettend goed te vertellen. Ze geven aan het eind van hun verhaal tips aan de naasten. Want hoe moet je met iemand omgaan die op jonge leeftijd een moeder, vader, broertje of zusje heeft verloren? Wat zeg je tegen zo iemand?

Het boek leest, ondanks de zware stof, makkelijk weg. Er worden geen ingewikkelde termen gebruikt en het lijkt alsof de persoon die het vertelt ook daadwerkelijk tegenover je zit. Hoewel het boek niet heel dik is, zal het een pittige opgave zijn om deze in een dag uit te lezen. De verhalen die erin staan zijn niet alleen prachtig geschreven, maar ook aangrijpend en confronterend.

Het boek is bedoeld om jongeren op weg te helpen in hun rouwproces en daar slaagt het boek prima in. Vooral de ‘zilveren tips’ aan het einde zijn zinvol en handig om te weten. Het zijn allemaal tips die de jongeren zelf hebben aangegeven waarvan zij weten dat leeftijdsgenoten zoiets nodig hebben. Een aanrader voor iedereen die een dierbare verloren heeft of die iemand kent die zoiets heeft meegemaakt. ‘Verder zonder jou’ is hét handboek voor iedereen die zich door het rouwproces heen worstelt.

Over Daan Westerink 515 Artikelen
pedagoog (MEd), rouwdeskundige, docent en onderwijsontwikkelaar, publicist, mediator, trainer en social media expert.

Geef als eerste een reactie