Kleine uitvaartorganisaties hebben geen richtlijnen social media

Uitvaartondernemers zijn net mensen. Ook zij hebben mindere dagen. Dat je dat even wilt delen met collega’s is logisch. Dat je je ongenoegens vervolgens via Twitter de wereld in knalt is wellicht niet zo handig. Maar social media bieden ook kansen om te laten zien dat je trots bent op je werk. Facebook en Twitter: vloek of zegen voor de uitvaart?

Tja: wie leest je tweets nou, zo belangrijk ben je toch niet, met slechts tien volgers? En de baas heeft wel wat anders te doen dan jou te controleren. Denk je. Dus schrijf je op deze niet zo fijne dag:

Paul Klotedag 1

Om er de volgende ochtend fijntjes aan toe te voegen:

Paul melding gewoon overleden

Voor de goede orde: ik ken de goede man die dit twitterde, laten we hem Henk noemen, helemaal niet. Ik volg hem zelfs niet. Maar omdat Henks tweets voor iedereen toegankelijk zijn, kon ik zijn ‘klotetweet’ wel heel makkelijk vinden. Door een paar simpele zoektermen kwam hij tevoorschijn. En dat was denk ik niet de bedoeling van Henk. Wellicht dacht hij dat alleen zijn volgers zijn berichten zouden lezen, en daarin is hij helaas niet de enige.

Ik ging op onderzoek uit en deed een oproep op de social media. Een zogenaamde #dtv (durf te vragen). Daarop kreeg ik veel reacties van uitvaartondernemers die heel bewust omgaan met de sociale media. Van John Meijer bijvoorbeeld:

En hij voegde daar later aan toe: “En ook over de nabestaanden, wat ik ook wel zo fatsoenlijk vindt”. Niet iedereen is zo behoedzaam bezig op internet. Ik kwam tientallen pagina’s op het spoor van mensen met wie ik niet bevriend ben. Tot mijn verbazing kon ik rondneuzen op diverse prikborden met soms zeer persoonlijke mededelingen, en ook kon ik moeiteloos door fotoboeken bladeren van mensen die ik nog nooit heb ontmoet.

Ik zag opvallend veel foto’s van nieuwe auto’s (welke ondernemer is daar nu niet trots op?), maar ook foto’s van een drag-queenparty, van een overleden vader, van een ondernemer met schuim op de lippen, van voluptueuze dames in bikini, ga zo maar door. Nederlanders sluiten hun eigen huis af met dubbele hangsloten en andere beveiligingsmaatregelen, maar op Facebook zetten ze de achterdeur wagenwijd open voor iedereen die voorbij komt. Ook uitvaartondernemers.

Scheiding werk en privé
De vraag is of dat altijd erg is. Een werknemer als Henk wens je zelfs je grootste concurrent niet toe, maar is hij geen uitzondering en is het altijd erg om te laten zien wat je doet als je niet aan het werk bent? Tijdens een training social media aan uitvaartondernemers zei een deelnemer ‘ik vind het juist leuk als bezoekers van mijn pagina zien dat ik ook een privéleven heb. Dat ik een mens ben. Dus mag iedereen zien dat ik een wijntje drink met mijn vrouw.’

Peter van Schaik van Uitvaart.nl was als een van de eersten uit de uitvaartbranche actief op Twitter. Hij geeft deze ondernemer gelijk. Als je volgens hem maar weet wat je doet. “Ik doe op internet alleen dingen waarvoor ik me verantwoordelijk voel. Ik ben me ervan bewust dat alles wat ik zeg openbaar is, en voor eeuwig bewaard blijft. Ik denk daar voortdurend over na. Als iemand zegt ‘wat doe je nou’, dan kan ik dat uitleggen.”

Het verbaast Van Schaik niet dat sommige uitvaartondernemers niet weten dat de hele wereld mee kan kijken in berichten en fotoboeken. “Maar dat ligt niet alleen aan henzelf, dat ligt ook aan Facebook. Het blijft een gedeelde verantwoordelijkheid. De manier waarop ze je content gebruiken (berichten,  foto’s en de pagina’s die je leuk vindt, DW) wijzigt telkens. Veel mensen weten niet dat iedereen mee kan kijken omdat ze niet weten hoe ze hun instellingen kunnen veranderen.”

Trots zijn op je werk
Grote uitvaartondernemingen willen hun personeel graag bewust maken van hun social media gedrag. Dela, Monuta en Yarden hebben daarom social media richtlijnen opgesteld voor hun werknemers. Daarin staat bijvoorbeeld dat je je als werknemer van een uitvaartonderneming bewust moet zijn dat je een visitekaartje bent van het bedrijf, ook als je op persoonlijke titel twittert of op Facebook zit. Maar ook geven de richtlijnen aan dat social media kansen bieden om te laten zien dat je trots bent op je werk, wat kan bijdragen aan een positief imago van de organisatie.

 

 

Peter van Schaik vindt het goed dat organisaties in gesprek gaan over social media met hun werknemers, maar is huiverig voor beroepsmatig twitteren. “Vanuit zakelijke doeleinden kun je twitteren, maar het moet geen eenrichtingsverkeer zijn. Sommige uitvaartondernemers hebben niet begrepen waar social media over gaan. Die denken dat Twitter een extra afzetkanaal is, en twitteren dus iedere dag op dezelfde tijd hun reclamepraatje. Mensen die alleen maar komen halen, en niets willen delen. Dat werkt niet.”

Kleinere organisaties hebben vaak nog geen social media richtlijnen opgesteld. Renske Fiddelaers van Uitvaartbureau Jan Fiddelaers vertelt waarom niet. “Buiten de directie is er weinig activiteit op dit gebied bij de werknemers. Wanneer dit meer wordt zullen we dat zeker overwegen.” Ze maakt zelf veelvuldig gebruik van de social media, en doet dit heel bewust. “Zowel op de privé- als op de zakelijke pagina’s van Facebook en Twitter post ik niks wat gaat over situaties met families. Mijn regel is dat er niks gepost wordt wat een familie op zichzelf zou kunnen betrekken als zij het zouden lezen.”

Ook Miriam Leussink-Kremers van Vredehof Uitvaartverzorging heeft voor de werknemers van haar organisatie nog geen regels opgesteld. “Wij zijn binnen Vredehof nog erg voorzichtig om vanuit de onderneming actief te zijn op Twitter en Facebook. Vredehof heeft wel een Hyves account, ooit aangemaakt door een actieve stagiaire, maar deze is slapend.”

Leusink geeft aan dat haar organisatie wel een volgende stap gaat nemen. “We willen ons eerst hierover bijscholen. Erg belangrijk is de vraag: waarom als onderneming wel of misschien juist niet participeren op de social media platforms, wat zijn de voordelen en wat zijn de valkuilen.”

O, ja. Hoe het nu met Henk gaat? Die werkt niet meer als uitvaartondernemer. Wellicht is zijn klotetweet dat een wijze les voor beginners op social media. Bezint eer ge begint.

Volgende blogpost: Tips voor uitvaartondernemers op social media

Daan Westerink, 25 december 2012

Deze bijdrage verscheen in december 2012 ook in Vakblad Uitvaart

Over Daan Westerink 515 Artikelen
pedagoog (MEd), rouwdeskundige, docent en onderwijsontwikkelaar, publicist, mediator, trainer en social media expert.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.




WordPress Anti-Spam door WP-SpamShield